| |||||
شاهین مقصودیزند که در آستانه چهاردهمین همایش صنایع دریایی درباره مشکلات این صنعت با خبرنگار مارین نیوز گفتوگو میکرد؛ افزود: بررسی مشکلات موجود را باید از برنامهریزیهای کلان اقتصادی دولت آغاز کرد؛ چرا که صنعت دریایی صنعتی بسیار وسیع با دامنه فعالیت داخلی و خارجی است. وی با اشاره به روند توسعه صنایع دریایی در کشورهای آسیایی و مقایسه آن با ایران، یادآور شد: کشور کره جنوبی در صنعت کشتیسازی با تولید حدود 2419 فروند کشتی در چهار یارد کشتیسازی مقام نخست را در جهان دارد؛ بعد از آن ژاپن و چین به ترتیب با فاصله کمی در مقام دوم و سوم قرار گرفتهاند. مقصودیزند تأکید کرد: وقتی صحبت از برنامهریزی به میان میآید، «تعیین هدف» اولین و سختترین گام است. بعد از تعیین هدف، راه رسیدن به آن و برنامههای مربوطه تعیین و تبیین میشود. البته که قانونگذار میبایستی اطلاعات لازم و صحیح را از دستاندرکاران و ارگانهای مسؤول و مربوط کسب کند. به همین جهت، اینجانب کلیه دستاندرکاران امر را مسؤول موفقیت یا عدم موفقیت در این صنعت میدانم. مقصودیزند با اشاره به شعار همایش دوره قبل که «توسعه صنایع دریایی با اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی» تعیین شده بود، گفت: به نظرم همایشها، کنفرانسها و شعارهایی که هر ساله در این باب مطرح میشوند؛ در صورتی کارساز و مؤثر هستند که در چهارچوب برنامه اصلی سازندگی برنامهریزی شده باشند، وگرنه در همان حد شعار باقی خواهند ماند. صحبت از اندازهگیری موفقیتها نیست؛ چرا که فاصله زیادی تا موفقیت وجود دارد. در حال حاضر، بحث بقای صنعت دریایی و صنایع وابسته مطرح است و البته فعالیتهای انجام شده به هیچ وجه قانعکننده نیست. وی درباره تحریم و تبعات آن بر صنعت دریایی گفت: جدای از تحریمهای خارجی که بر صنعت دریایی خیمه زده و بحثهای مربوط به نوسانات ارز و... صنعت دریایی در حال حاضر از خودتحریمی (تحریم داخلی) رنج میبرد. توزیع نامناسب و نامتعادل کار که در کلیه اجزای این صنعت بزرگ به چشم میخورد، ظرفیت کاری کاذبی در بعضی از شرکتها ایجاد کرده که به علت عدم وجود ساختار سازمانی مناسب، مشکلات اقتصادی و بیکفایتی بعضی از کارکنان نه تنها باعث به نتیجه نرسیدن پروژهها شده بلکه فرصتهای شغلی و سرمایهگذاری مناسب و منطقی دیگران را نیز از بین برده و باعث رکود کاذب و سلب اطمینان کارفرمایان از انجام کار شده؛ لذا این تحریم داخلی، بزرگتر و اثرگذارتر از تحریمهای خارجی است. مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور کران سازه پاسارگاد در پاسخ به این پرسش که «نوسانات ارزی یکسال گذشته تا چه حد بر روند فعالیت شما اثرگذار بود و آیا شرکت شما با مسایلی چون کاهش ظرفیت کار، تعدیل نیرو و... مواجه بوده است؟»، گفت: با توجه به ماهیت علمی و دانشمحور بودن فعالیتهای این مهندسین مشاور، نوسانات ارزی تأثیر مستقیم بر این شرکت ندارد. لیکن تأثیر ثانویه نوسانات ارز بسیار چشمگیر است. وی افزود: حجم بالای تقاضای کار از سوی متخصصان باتجربه، به سرانجام نرسیدن پروژههای سرمایهگذاری جاری در چند سال اخیر و کاهش شدید در تقاضاهای مربوط به سرمایهگذاریهای تولیدی و صنعتی، همه و همه تبعات این امر بودهاند که البته با تعادل نسبی برقرار شده است. با این حال، امید داریم شاهد رونق بازار سرمایه و اعتماد کارفرمایان باشیم. وی با بیان اینکه «انجمن مهندسی دریایی بعنوان سخنگوی این صنعت بسیار فعال و مؤثر است»، سیاستگذاریهای انجمن را در به ثمر رسیدن آرزوهای این صنعت بسیار مؤثردانست و افزود: هر چند ناهماهنگی بین اعضای این سازمان و فراتر از آن کلیه کارکنان بخش صنعت دریایی مشکل اصلی در عدم موفقیت است؛ با این حال، همچنان به انجمنهای صنفی امید وجود دارد. چرا که بحث رقابت در فعالیتهای اقتصادی شرکتهای همکار، در حال حاضر تبدیل به تلاشهایی برای حذف یکدیگر از بازار کار شده و نتیجه این امر جز از همگسیختگی این جامعه کوچک نیست. وجود انجمنهایی که در این میان به منافع جمعی مینگرند، میتواند مانع این گسیختگی و انسجام بیشتر آن شود. مقصودی زند درباره مهمترین اولویتهای پیشنهادی مشاورین جهت بررسی در کمیتههای تخصصی انجمن، «یافتن راهکارهایی برای همبستگی و یکپارچگی اعضای صنعت دریایی» را مطرح کرد و گفت: شخصا معتقدم که حجم کارهایی که میبایست انجام شود بسیار بیشتر از مجموع پتانسیلهای موجود در کشور است. به طوری که اگر تمامی اشخاص، شرکتها و گروهها درگیر حل موضوعات و پروژههای داخلی باشند، همچنان نیاز پابرجاست. صنعت دریایی ما با توجه به تمامی داشتهها و تواناییها هنوز بازار مناسبی برای شرکتهای خارجی رقیب است و این بسیار آزارنده است؛ چرا که بعد از پیمودن گام اول که رفع نیازهای داخلی است، میبایستی حداقل سهمی قابل توجه از بازار بزرگ صنعت دریایی منطقه را داشته باشیم. وی در پایان «یافتن راهکارهایی برای همبستگی و یکپارچگی اعضای صنعت دریایی کشور»، «تبدیل رقابت ناسالم به مشارکتهای سالم و سازنده»، «پرورش نسل جوان که دارای انگیزه کافی به جهت انجام کار، ایجاد خلاقیت و اطمینان از نتیجه تلاشهایش باشد»، «توزیع متناسب و سالم کار بین نیروهای متخصص» و «برداشتن گامی به سوی رفع نیازهای داخلی و حضور و مشارکت در بازارهای بینالمللی» را بعنوان محورهای پیشنهادی در مباحث چهاردهمین همایش صنایع دریایی مطرح کرد. :لینک خبر http://marinenews.ir/?show=news&maj=news&type2=showz&catid=14938 |