متن مصاحبه با پایگاه خبری-تحلیلی مارین نیوز با مدیرعامل شرکت کران سازه پاسارگاد در آستانه چهاردهمین همایش صنایع دریایی

ارسال به یک دوست   نسخه مناسب برای چاپ {PDF=ساخت فایل pdf از این خبر^news.39} 
شماره :  39 | نویسنده : KSP  |  در تاریخ : l j M Y - H:i:s | در بخش :  اخبار نمایشگاهها، سمینارها و کنفرانسها   


شاهین مقصودی‏زند که در آستانه چهاردهمین همایش صنایع دریایی درباره مشکلات این صنعت با خبرنگار مارین نیوز گفت‏وگو می‏کرد؛ افزود: بررسی مشکلات موجود را باید از برنامه‏ریزی‏های کلان اقتصادی دولت آغاز کرد؛ چرا که صنعت دریایی صنعتی بسیار وسیع با دامنه فعالیت داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به روند توسعه صنایع دریایی در کشورهای آسیایی و مقایسه‏ آن با ایران، یادآور شد: کشور کره جنوبی در صنعت کشتی‏سازی با تولید حدود 2419 فروند کشتی در چهار یارد کشتی‏سازی مقام نخست را در جهان دارد؛ بعد از آن ژاپن و چین به ترتیب با فاصله کمی در مقام دوم و سوم قرار گرفته‏اند.

مقصودی‏زند تأکید کرد: وقتی صحبت از برنامه‏ریزی به میان می‏آید، «تعیین هدف» اولین و سخت‏ترین گام است. بعد از تعیین هدف، راه رسیدن به آن و برنامه‏های مربوطه تعیین و تبیین می‏شود. البته که قانونگذار می‏بایستی اطلاعات لازم و صحیح را از دست‏اندرکاران و ارگان‏های مسؤول و مربوط کسب کند. به همین جهت، اینجانب کلیه دست‏اندرکاران امر را مسؤول موفقیت یا عدم موفقیت در این صنعت می‏دانم.

مقصودی‏زند با اشاره به شعار همایش دوره قبل که «توسعه صنایع دریایی با اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی» تعیین شده بود، گفت: به نظرم همایش‏ها، کنفرانس‏ها و شعارهایی که هر ساله در این باب مطرح می‏شوند؛ در صورتی کارساز و مؤثر هستند که در چهارچوب برنامه اصلی سازندگی برنامه‏ریزی شده باشند، وگرنه در همان حد شعار باقی خواهند ماند. صحبت از اندازه‏گیری موفقیت‏ها نیست؛ چرا که فاصله زیادی تا موفقیت وجود دارد. در حال حاضر، بحث بقای صنعت دریایی و صنایع وابسته مطرح است و البته فعالیت‏های انجام شده به هیچ وجه قانع‏کننده نیست.

وی درباره تحریم و تبعات آن بر صنعت دریایی گفت: جدای از تحریم‏های خارجی که بر صنعت دریایی خیمه زده و بحث‏های مربوط به نوسانات ارز و... صنعت دریایی در حال حاضر از خودتحریمی (تحریم داخلی) رنج می‏برد. توزیع نامناسب و نامتعادل کار که در کلیه اجزای این صنعت بزرگ به چشم می‏خورد، ظرفیت کاری کاذبی در بعضی از شرکت‏ها ایجاد کرده که به علت عدم وجود ساختار سازمانی مناسب، مشکلات اقتصادی و بی‏کفایتی بعضی از کارکنان نه تنها باعث به نتیجه نرسیدن پروژه‏ها ‏شده بلکه فرصت‏های شغلی و سرمایه‏گذاری مناسب و منطقی دیگران را نیز از بین برده و باعث رکود کاذب و سلب اطمینان کارفرمایان از انجام کار شده؛ لذا این تحریم داخلی، بزرگتر و اثرگذارتر از تحریم‏های خارجی است.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور کران سازه پاسارگاد در پاسخ به این پرسش که «نوسانات ارزی یکسال گذشته تا چه حد بر روند فعالیت شما اثرگذار بود و آیا شرکت شما با مسایلی چون کاهش ظرفیت کار، تعدیل نیرو و... مواجه بوده است؟»، گفت: با توجه به ماهیت علمی و دانش‏محور بودن فعالیت‏های این مهندسین مشاور، نوسانات ارزی تأثیر مستقیم بر این شرکت ندارد. لیکن تأثیر ثانویه نوسانات ارز بسیار چشمگیر است.

وی افزود: حجم بالای تقاضای کار از سوی متخصصان باتجربه، به سرانجام نرسیدن پروژه‏های سرمایه‏گذاری جاری در چند سال اخیر و کاهش شدید در تقاضاهای مربوط به سرمایه‏گذاری‏های تولیدی و صنعتی، همه و همه تبعات این امر بوده‏اند که البته با تعادل نسبی برقرار شده است. با این حال، امید داریم شاهد رونق بازار سرمایه و اعتماد کارفرمایان باشیم.

وی با بیان اینکه «انجمن مهندسی دریایی بعنوان سخنگوی این صنعت بسیار فعال و مؤثر است»، سیاستگذاری‏های انجمن را در به ثمر رسیدن آرزوهای این صنعت بسیار مؤثردانست و افزود: هر چند ناهماهنگی بین اعضای این سازمان و فراتر از آن کلیه کارکنان بخش صنعت دریایی مشکل اصلی در عدم موفقیت است؛ با این حال، همچنان به انجمن‏های صنفی امید وجود دارد. چرا که بحث رقابت در فعالیت‏های اقتصادی شرکت‏های همکار، در حال حاضر تبدیل به تلاش‏هایی برای حذف یکدیگر از بازار کار شده و نتیجه این امر جز از هم‏گسیختگی این جامعه کوچک نیست. وجود انجمن‏هایی که در این میان به منافع جمعی می‏نگرند، می‏تواند مانع این گسیختگی و انسجام بیشتر آن شود.

مقصودی زند درباره مهمترین اولویت‏های پیشنهادی مشاورین جهت بررسی در کمیته‏های تخصصی انجمن، «یافتن راهکارهایی برای همبستگی و یکپارچگی اعضای صنعت دریایی» را مطرح کرد و گفت: شخصا معتقدم که حجم کارهایی که می‏بایست انجام شود بسیار بیشتر از مجموع پتانسیل‏های موجود در کشور است. به طوری که اگر تمامی اشخاص، شرکت‏ها و گروه‏ها درگیر حل موضوعات و پروژه‏های داخلی باشند، همچنان نیاز پابرجاست. صنعت دریایی ما با توجه به تمامی داشته‏ها و توانایی‏ها هنوز بازار مناسبی برای شرکت‏های خارجی رقیب است و این بسیار آزارنده است؛ چرا که بعد از پیمودن گام اول که رفع نیازهای داخلی است، می‏بایستی حداقل سهمی قابل توجه از بازار بزرگ صنعت دریایی منطقه را داشته باشیم.

وی در پایان «یافتن راهکارهایی برای همبستگی و یکپارچگی اعضای صنعت دریایی کشور»، «تبدیل رقابت ناسالم به مشارکت‏های سالم و سازنده»، «پرورش نسل جوان که دارای انگیزه کافی به جهت انجام کار، ایجاد خلاقیت و اطمینان از نتیجه تلاش‏هایش باشد»، «توزیع متناسب و سالم کار بین نیروهای متخصص» و «برداشتن گامی به سوی رفع نیازهای داخلی و حضور و مشارکت در بازارهای بین‏المللی» را بعنوان محورهای پیشنهادی در مباحث چهاردهمین همایش صنایع دریایی مطرح کرد.


:لینک خبر

http://marinenews.ir/?show=news&maj=news&type2=showz&catid=14938

خواندن / ارسال نظرات :0