| |||||
شاهین مقصودیزند در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: در پروژه ساخت و توسعه موجشكنهای بندر انزلی، برای نخستین بار بحث مهندسی ارزش در بخش دریایی مطرح شد. وی توضیح داد: اجرای طرح مهندسی ارزش در موجشكنهای بندر انزلی به سه دلیل اطمینان كارفرما (ادارهكل بنادر و دریانوردی گیلان)، ارزش ریالی پروژه كه بالغ بر 50 میلیارد تومان بود و تأثیر آن بر توسعه منطقه، محقق شد. وی با بیان اینكه «پیادهسازی مهندسی ارزش در این پروژه در جلساتی با كارفرما و مشاور طرح عملیاتی شد»، گفت: نتیجه اجرای این الگو، هفتونیم میلیارد تومان صرفهجویی ریالی و افزایش 30 درصدی ارزش طرح بود. مقصودیزند با اشاره به اینكه «قرارداد اجرای این پروژه در پایان سال 86 بسته شد و سهماهه به اتمام رسید»، گفت: كاهش هزینه پروژه كه بر اثر مهندسی ارزش محقق شد؛ به تصویب كارفرما رسید و در فراخوان مناقصه آمد. وی با بیان اینكه «معمولا مهندسی ارزش دارای ایدههایی موفق است كه باید به تصویب كارفرما و مشاور برسد»، افزود: ما در مهندسی ارزش پروژه، ایدههای دیگری را هم ارائه دادیم كه میتوانست هزینههای پروژه را تا 15 میلیارد تومان، كاهش دهد. این مشاور سازههای دریایی درباره این ایدهها توضیح داد: تغییر نوع بلوكهای بتنی به Xblock پیشنهادی بود كه ارائه شد و حدود 3 تا 4 میلیارد تومان در هزینهها تغییر ایجاد میكرد و در سهولت اجرا و زمان پروژه نیز، تأثیر مثبت داشت؛ اما با آن، موافقت نشد. وی با بیان اینكه «ما از حدی بیشتر نمیتوانستیم بر ایده خود پافشاری كنیم»، افزود: با این حال؛ در مرحله اجرا كارفرما و مشاور به همان نتیجه رسیدند و نهایتا، Xblock اجرایی شد. بدین ترتیب، گرچه آنچه مصوب شد و در مناقصه آمد، بحث Xblock در آن نیامده بود؛ اما پس از بررسی مجدد و عملیاتی شدن قرارداد، این ایده تأیید و پیمانكار مجبور به اجرای آن شد. مقصودیزند درباره پیادهسازی الگوی مهندسی ارزش در اسكلههای طرح توسعه بندر امیرآباد گفت: در پی اجرای پروژه انزلی، سازمان بنادر و دریانوردی قرارداد دیگری را برای مهندسی ارزش و استفاده از نیروهای متخصص و اجرای بهتر پروژه بندر امیرآباد داد كه رقم ریالی این پروژه نیز، حدود 50 میلیارد تومان بود. وی توضیح داد: در این پروژه كه اواسط سال 87 بسته شد؛ روش مهندس مشاور پروژه بسیار خوب بود و توانستیم حدود 3 میلیارد تومان كاهش هزینه و 15 درصد افزایش ارزش طرح و كاهش زمان اجرا را با مهندسی ارزش، ایجاد كنیم. مقصودیزند افزود: تغییر مقاطع و جنس شمع از بتنی به فلزی از جمله پیشنهادهای ما بود كه در این پروژه اجرایی شد. مهندسی ارزش یك «گزینه لوكس» نیست مدیرعامل كران سازه پاسارگاد در ادامه این گفتوگو با بیان اینكه «مهندسی ارزش بحث نگاهی دیگر به پروژههاست»، تصریح كرد: مهندسی ارزش صرفا به دنبال كاهش هزینهها نیست؛ بلكه ارتقای پارامترهایی را هدف میگیرد كه به بهبود عملكرد و افزایش كاربردی شدن طرح بیانجامد. وی با بیان اینكه «این شركت رتبه 3 بندرسازی و سازههای دریایی را از سازمان مدیریت و برنامهریزی دارد»، گفت: ما یك مشاور معمولی نیستیم؛ بلكه نگرشی جدید به طراحی سازههای دریایی داریم و دوست داریم سیستمهای جدیدی را وارد ایران كنیم. وی افزود: ارتباط ما با دانشگاهها و منابع علمی دنیا كاملا جدی است و تأسیس شعبههای خارجی شركت از جمله اقدامات اخیر ما در این راستاست كه در سال جاری، دو شعبه را در سوئد و دبی ایجاد كردهایم. مقصودیزند در ادامه به چالشهای اجرای مهندسی ارزش در كشور اشاره كرد و گفت: در این زمینه، با مشكلات فرهنگی و ساختاری مواجه هستیم. وی دراینباره توضیح داد: در كشور ما، عموما تصور میشود مهندسی ارزش نوعی بازبینی مجدد پروژه توسط مشاوری دیگر است؛ در حالیكه ما نشان دادهایم كار به این شكل نیست. این مشاور با بیان اینكه «یكی از عناصر اصلی در كارگروههای مهندسی ارزش، خود مشاور طرح است»، تصریح كرد: فرهنگسازی در این زمینه، یكی از معضلات ماست؛ چرا كه ابتدا، باید كارفرما را مجاب كنیم كه میخواهیم مهندسی ارزش كنیم نه ایرادگیری، دوبارهكاری و نه حتی، صرفا كاهش هزینههای پروژه. وی با اشاره به اینكه «بحث دیگر در این زمینه به شركتهای همكار ما برمیگردد كه سوابق درخشانی داشتهاند»، تأكید كرد: از این همكاران میخواهیم مهندسی ارزش را جدی بگیرند؛ چون این امر، باعث میشود بهینهسازی طرح كه آرزوی هر مشاوری است، محقق شود. مدیرعامل شركت كران سازه پاسارگاد با بیان اینكه «حاضریم تجارب خود را به كارفرما، پیمانكاران و همكاران خود ارائه دهیم»، تصریح كرد: حتی خوشحال میشویم كه پیمانكاری پس از اجرای مهندسی ارزش بگوید كه این، كار ماست! مقصودیزند با اشاره به اینكه «بعضا به بحث مهندسی ارزش، بعنوان الگویی لوكس نگاه میشود»، گفت: ما در انجمن مهندسی ارزش تلاش كردهایم این نكته را جا بیاندازیم كه این امر، ضرورتی برای همه پروژههاست. پیشنهاد كار رایگان به سازمان بنادر مدیرعامل شركت كران سازه پاسارگاد در این زمینه از پیشنهاد این شركت به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: در این پیشنهاد، اعلام آمادگی كردهایم تا مهندسی ارزش پروژهها را به شكا رایگان انجام دهیم و در صورتی كه این امر منجر به كاهش هزینه پروژه شد؛ درآمد ما از آن منبع، پرداخت شود. وی همچنین با بیان اینكه «تغییرات مكرر مدیریتی در سازمان بنادر و دریانوردی، تغییر سیاستهای كاری را در پی دارد»، تأكید كرد: این روند، منجر به سردرگمی ما در پروژهها میشود. این مشاور درباره سایر مشكلات مهندسان مشاور با سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بحث بودجه در این سازمان جدی است و بعضا، مطالعات یك پروژه متوقف میشود. وی با بیان اینكه «بحث دیگر، مقررات دستوپاگیر عقد قرارداد با مشاور است»، پرسید: نمیدانم چرا برخی كارفرمایان، مشاور را مقابل خود میبینند؟ مقصودیزند تأكید كرد: در حالیكه عملكرد مشاور، در جهت منافع كارفرماست؛ معمولا این همسویی در عقد قراردادها گم میشود و كارفرما خود را مقابل مشاور میبیند. مدیرعامل شركت كران سازه پاسارگاد در ادامه با بیان اینكه «سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی باز نیست و ما بعنوان مشاور از آنها اطلاع نداریم»، توضیح داد: مثلا تغییر سیاست در بندر شهیدرجایی و حركت در جهت تبدیل آن به HUB منطقه، باید به مشاوران اطلاعرسانی شود تا وقتی طرف مشورت سرمایهگذار قرار میگیرند؛ بتوانند اطلاعرسانی مناسبی را صورت دهند. قراردادهای شهری برای سازههای دریایی! مدیرعامل شركت كران سازه پاسارگاد همچنین از «شكلگیری نیازهای جدید در بازار كار ساحلی و دریایی» خبر داد و گفت: در حال حاضر، مراكزی مانند استانداریها و شهرداریها كه اشراف و تخصصی در حوزه دریا ندارند؛ به دلیل تغییرات بودجهای، در حوزههایی مانند بنادر تفریحی، طرحهای حفاظتی سواحل و... متولی دریا شدهاند. وی با اشاره به اینكه چنین مسایلی قبلا در اختیار سازمان بنادر قرار داشت، افزود: در حال حاضر، از آنجا كه بودجه از استانداری میآید؛ دستمزد مشاور سازههای دریایی توسط افرادی كه اشرافی در این بخش ندارند؛ تعیین میشود و به همین دلیل، ارقام پیشنهادی آنها، با عرف و ارقام حوزه دریا فاصله بسیار زیادی دارد. مقصودیزند با بیان اینكه «حجم و روش و مبلغ قرارداد سازههای دریایی با مدیریت شهری قابل مقایسه نیست»، تصریح كرد: با ادامه چنین روندی، در احیای سواحل كشور به جایی نمیرسیم. وی در این زمینه از سازمان بنادر و دریانوردی خواست تا بعنوان متولی ساخت سازههای دریایی، نسبت به اطلاعرسانی و توجیه كارفرمایان متولی در این حوزه اقدام كند. فضای كار فرساینده مهندسان مشاور جوان مدیرعامل شركت كران سازه پاسارگاد در ادامه این گفتوگوی تفصیلی به مشكلات مهندسان مشاور با بانكها و ادارات بیمه و مالیات اشاره كرد و گفت: برای این سازمانها، دانش كه سرمایه اصلی مشاوران است؛ ضمانت محسوب نمیشود و ما برای اخذ كوچكترین ضمانتنامههای بانكی هم، باید سپردهگذاری كنیم. مقصودیزند با بیان اینكه «این ممشكل برای شركتهای جدید و كمتر شناختهشده، جدیتر است»، گفت: در حالیكه باید بستر فعالیت مشاوران جدید كه سرمایهای جز دانش فنی خود ندارند، فراهم شود؛ اما بانك برای شركتی كه 100 میلیارد تومان پروژه انجام داده، برای یك وام 50 میلیون تومانی هم ارزش قایل نیست! وی همچنین از مقایسه شركتهای مهندسی مشاور با پیمانكاران از سوی این سازمانها انتقاد كرد و گفت: در مورد بیمهها، وقتی كارفرما خصوصی باشد؛ اغلب به مشكل برمیخوریم. این مشاور كه فعالیت شركتش از سال 86 آغاز شده؛ بر این اساس فضای كاری كنونی مهندسان مشاور جوان را «فرساینده» توصیف كرد. خواندن / ارسال نظرات :0 |