قطعنامه دوازدهمین همایش صنایع دریایی

ارسال به یک دوست   نسخه مناسب برای چاپ {PDF=ساخت فایل pdf از این خبر^news.18} 
شماره :  18 | نویسنده : KSP  |  در تاریخ : l j M Y - H:i:s | در بخش :  اخبار دریایی   

دوازدهمین همایش صنایع دریایی كه به مدت 2 روز در مجتمع فرهنگی - تفریحی صدا وسیما در زیباكنار برگزار شده بود؛ عصر چهارشنبه با صدور قطعنامه ای و تاكید بر اجرای هرچه سریعتر قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی به كار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، در این قطعنامه با اشاره به نقش بارز همایشهای صنایع دریایی، در برنامه ها و فعالیتهای صنایع و امور دریایی كشور اظهار امیدواری شده است تا با همكاری مستمر و خالصانه فعالین این بخش همچنان شاهد رشد تأثیرات و نقش آفرینی مثبت آن بویژه برای عبور از شرایط سخت تحریم بود.

متن كامل مواد مختلف این قطعنامه که توسط مهندس حسن رضا صفری، بازرس انجمن مهندسی دریایی، در مراسم اختتامیه همایش ایراد شد؛ به شرح زیر است:

1-استمرار و برگزاری پرشور همایش‌های صنایع دریایی و حضور جدی متخصصان، مراكز و ارگانهای دریایی نشان از شكل گرفتن پایه‌های توسعه این صنعت مهم و استراتژیك داشته و امیدواریم در آینده نیز این حركت پرقدرت ادامه یابد. لذا انجمن بایستی نسبت به بررسی مفاد قطعنامه های پیشین و ارزیابی از میزان اجرا شدن آنها و انعكاس نتایج آن در همایش و قطعنامه های بعدی به منظور تاكید جامعه دریایی مبنی بر تلاش هرچه بیشتر دولت و جامعه دریایی برای رسیدن به آنها اقدام نماید.

2-همانگونه که در قطعنامه قبلی نیز عنوان شد و با توجه به گذشت بیش از دو سال از تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی، تسریع در روند شكل گیری شورایعالی صنایع دریایی، دبیرخانه ای قوی و صندوق توسعه صنایع دریایی، می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی در ایجاد انسجام و یكپارچگی در اهداف و برنامه‌های مراكز و ارگانهای دریایی كشور داشته باشد. براین اساس از دولت محترم، وزارت صنایع و معادن و سایر مراكز و دستگاههای مرتبط خواهانیم كه مجدانه به این موضوع مهم توجه و با حضور پررنگ و همه جانبه بخش‌های خصوصی نسبت به تشكیل و راهبری اركان اجرایی قانون اقدام نمایند، بطوریكه انشاءالله این قانون و اركان آن محور توسعه صنایع و امور و فعالیتهای دریایی كشور قرار گیرد.

3-اجرایی نشدن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی، لزوم بكارگیری همه ظرفیت های کشور در فعال سازی دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی، صندوق توسعه صنایع دریایی، كشتی سازان دولتی و سایر اركان صنایع، فعالیتها و امور دریایی، را بیش از پیش پر رنگ نموده است. بنابراین مجددا' از كلیه مراكز مسئول و تصمیم گیر در زمینه فوق درخواست میگردد كه به این موضوع توجه جدی بعمل آورند. مجددا از انجمن مهندسی دریایی ایران درخواست می گردد كه ایجاد كمیته ای از متخصصین فن، متشكل از اركان كمیته های تخصصی خود به منظور شناسایی، ایجاد بانك اطلاعاتی و یا تایید و معرفی مدیران مختلف صنایع دریایی را در دستور كار خود قرار دهد. در این راستا با توجه به کمبودهای موجود بایستی راهکارهای پرورش و حفظ نیروی انسانی صاحب صلاحیت برای بکارگیری در صنعت کشتی سازی و صنایع فراساحل با همکاری مجدانه آموزش عالی کشور، تبیین و اجرایی گردند.

4-از كشتی سازان محترم درخواست میگردد كه تمامی تلاش خود را برای تحقق برنامه های قراردادی خود بكار گیرند. همچنین با توجه به وجود مشکلات کلان در  این صنعت بر دولت و شورایعالی صنایع دریایی است که حمایت اصولی از این صنعت استراتژیک به عمل آورند.

5-با توجه به شرایط ناشی از تحریم، به جهت حمایت اصولی از صنعت استراتژیک دریایی همچون سایر کشورهای پیشتاز، درخواست می گردد که دولت همانند شیوه های حمایتی خود از سایر صنایع، حداقل مبلغ 5 میلیارد دلار برای ساخت شناورهای مورد نیاز کشور در داخل از هر محل ممکن اختصاص دهد. تا کشتی سازان ایرانی از این محل بتوانند ضمن برآورده نمودن نیاز شرکتهای کشنیرانی، برنامه های ارتقای خود را برای نیل به سطح رقابتی قابل قبول بین المللی اجرا نمایند.و به تکمیل پروزه های نیمه تمام و بلاتکلیف نیز بپردازند.

6-ضمن قدردانی از عملکرد وزارت نفت در همسان سازی تاسیسات نفتی در پروزه های پارس جنوبی، انتظار میرود ضمن تعمیق و تعمیم این مهم، این روند به تقویت بخش خصوصی و حمایت مدیریتی از توانایی های شركت های ایرانی در انجام پروژه های دریایی كشور پرداخته و استانداردهای مشخص و یكسانی نیز برای مشاوره، طراحی، ساخت و بهره برداری از تاسیسات ساحلی و فراساحلی بكار گرفته شود.

7- با توجه به ساخت و تحویل تعداد زیادی شناور از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و ایجاد پتانسیل و ظرفیت مناسب مورد نیاز برای جوابگویی به نیازهای طرح، چه از جانب متقاضیان و چه از جانب كشتی سازان دولتی و خصوصی، از سازمان بنادر ودریانوردی و بانك های عامل درخواست می گردد کماکان نکات قطعنامه های قبلی را مورد توجه قرارداده و از وزارت راه وترابری در خواست می شود  ترتیبی اتخاذ نماید که سازمان بنادر و دریا نوردی بتواند با سپرده گذاری لازم این طرح ارزشمند ملی را با قوت بیشتری پیگیری نماید.

8-ایجاد زنجیره تامین اقلام  و خدمات جنبی ساخت و تعمیرشناورها ضروری است. بر سیاستگذاران و متولیان امور به ویژه وزارت صنایع و معادن است که این امر مهم را حمایت جدی نمایند.

9-اعلام آمادگی پلیس مهاجرت و گذر نامه ناجا برای همکاری و ساماندهی و تسهیل تردد بین المللی پرسنل دریایی شناورها و صنایع دریایی مورد توجه و بر روی همکاری و هماهنگی و استفاده مفید از اینگونه خدمات مورد تاکید قرار گرفت.

10-نظر به اهمیت کمیته های تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران در پیگیری مطالبات صنفی، برگزاری جلسات منظم ماهیانه این کمیته ها مورد تاکید قرار گرفته و نتایج عملکرد آنها در همایش بعدی به بحث و بررسی قرار داد شود.

11- بر استفاده از ظرفیتهای آموزشی و تحقیقاتی موجود در شورایعالی صنایع دریایی وکمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی برای دستیابی به اهداف آموزشی و پزوهشی دریایی تاکید گردید.

12- همکاری و برنامه ریزی جدی مراکز صنعتی دریایی جهت جزئی تر شدن پروژه های کسر خدمت سربازی دانشجویان رشته های دریایی و همچنین تعامل و همکاری مناسب این مراکز و دیگر شرکتهای دریایی در برگزاری مفیدتر دوره های کارآموزی دانشجویان، به نحویکه آشنایی عملی دانشجویان با فضاهای کاری صنایع دریایی را در پی داشته باشد و زمینه ساز ورود آنان به بازار کار گردد.

13-ضمن استقبال از برگزاری اولین همایش بررسی و پیشگیری از سوانح دریایی و ادامه آن، اهم مواردی كه در این زمینه مورد تأكید قرار گرفت به شرح زیر تبیین شد :

13-1در ساختار کمیته رسیدگی به سوانح و حوادث دریایی از سایر دستگاههای ذینفع از جمله موسسات رده بندی پیش بینی گردد. و یافته های حاصل از انجام رسیدگی به سوانح و حوادث دریایی بویژه در مجامع دریایی اٍرگذار برای اعمال تمهیدات و تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در قالب نشریه ای ادواری انتشار یابد.

13-2تغییر رویکرد نظام رسیدگی به سوانح دریایی از حالت انفعالی به حالت پیشگیرانه برای ارتقاع سطح ایمنی در ناوگان تحت پرچم و آموزه های مهم آن در امر آموزش و تربیت دریانوردان بکار گرفته شود.

13-3نظارت کاملتر سازمان بنادر و دریانوردی و موسسات رده بندی بر کارگاههای ساخت شناورهای فایبرگلاس و بازنگری مقررات ملی ایمنی شناورهای غیر کنوانسیونی و هماهنگی وزارت صنایع و معادن برای صدور پروانه بهره برداری اینگونه شرکتها با سازمان بنادر و دریانوردی و موسسات رده بندی.

13-4یک برنامه جامع ایمنی دریایی تحت مدیریت و محوریت سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور کلیه ذینفعان به اجرا گذاشته شود.

13-5لزوم بازیافت شناورهای فرسوده و غیر ایمن با رعایت موازین زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

خواندن / ارسال نظرات :0