مهندسی ارزش یک روش منسجم برای رسیدن به بالاترین ارزش به ازای هر واحد پولی که هزینه شده است می باشد. در حالی که کیفیت، ایمنی، قابلیت اطمینان ، قابلیت نگهداری ، حفظ و یا ارتقا یابد.
میزان موفقیت بنگاههای اقتصادی در یک بازار رقابتی به تلاش آنها در جهت شناخت نیازهای مشتریان و پاشخگویی به این نیازها بستگی دارد.مشخصات محصولات و خدماتی که بنگاه به بازار عزضه می کند با رضایت مشتری را جلب نماید. این رضایت ممکن است از طریق قیمت مناسب ، کیفیت مطلوب ، تحویل به موقع ، خدمات مناسب پس از فروش و ... یا ترکیبی از آنها حاصل شود.
محدودیت منابع امکان پاسخگویی به تمام خواسته های مشتریان را سلب می کند. این مساله ایجاب می کند تا بنگاهها مشخصاتی از محصول/خدمت را که نزد مشتری دارای ارزش بیشتری هستند شناسایی کرده و بهترین راه حل (از نظر هزینه و کیفیت) را برای دستیابی به آن مشخصات تعیین کند.
مهندسی ارزش مجموعه ای از تکنیکها و روشهاست که با نگرش سیستمی، کارکردهای اصلی و فرعی یک کحصول/خدمت را شتاسایی کرده و بهترین راه حل را نزد مشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد همچنین به عنوان یک ابزار مدیریتی در تعیین بهترین روش ایجاد این کارکرد به تصمیم گیران کمک می کند.